V Ostravě se lidé bouří kvůli smogu

(15.2.2017, Právo, Denisa Doležalová) Smog sužuje Moravskoslezský kraj téměř nepřetržitě od začátku roku. Obyvatelé regionu jsou již z tuhé zimy a znečištěného ovzduší vyčerpaní a bojí se o své zdraví.

V Ostravě se proto občanské organizace rozhodly ve čtvrtek 23. února uspořádat demonstraci Ticho smog nevyřeší. Mají totiž pocit, že město a kraj málo bojují za lepší vzduch. Vedení Ostravy i kraje však s tímto názorem nesouhlasí a upozorňují na ekologická opatření, která se na Ostravsku dělají a připravují. 
„Proč nemáme v těchto smogových dnech MHD zdarma? Proč není zakázán vjezd aut do centra města? Proč není pozastaven provoz průmyslových podniků? Dokdy chceme čekat? Do doby, kdy všichni mladí, perspektivní lidé opustí tento region, protože vědí, na rozdíl od předchozích generací, že vychovávat tady děti je trestuhodná nezodpovědnost?“ ptají se politiků ve svém prohlášení na sociální síti Facebook členové obecně prospěšné společnosti Čisté nebe, které ve spolupráci s organizací Probuď domy ostravský happening chystají. 
Kraj i město Ostrava by podle nich měly při smogu okamžitě zasáhnout. „Sice se v regionu investuje do ekologizace více než kdysi, to je ale pomalá změna. V Krakově například zavedli vyhlášku, která zakazuje topení dřevem a uhlím,“ upozorňují ekologičtí aktivisté. 
Podle ostravského primátora Tomáše Macury (ANO) má Ostrava v rukou nyní dva nástroje, jak zlepšit ovzduší ve městě.  „Kotlíkové dotace a ekologickou dopravu. Průmysl je v rukou kraje,“ vysvětloval primátor s tím, že vloni se v Ostravě vyměnilo 400 kotlů za nové ekologické. „Ještě zbývá vyměnit dva tisíce. S tím by nám mohlo Čisté nebe pomoci. Vyzvat lidi, aby staré kotle vyměnili a topili ekologicky,“ řekl Macura. ¨ 
„Navíc do roku 2020 bude celá ostravská MHD ekologická. V ulicích nebude jezdit žádný dieselový autobus. Pracujeme i na projektu záchytných parkovišť, která vzniknou na okrajích města. Aby lidé přijíždějící od Opavy, Frýdku a Karviné měli kam zaparkovat a dál pak mohli pokračovat MHD,“ upřesnil Macura s tím, že za dva či tři roky by se to mohlo podařit. 
Připomněl, že MHD zdarma si Ostrava vyzkoušela v roce 2010 a bylo to zcela bez efektu: „Autobusy a tramvaje byly plné bezdomovců, kvůli kterým slušní lidé nechtěli jezdit.“ 
„Smog je nyní problémem ve větší části republiky. Hlavním viníkem smogu v celé oblasti Slezské pánve (na české i polské straně) jsou špatné meteorologické podmínky a velké množství lokálních zdrojů vytápění. Dalšími zdroji jsou průmysl a doprava, nicméně u nich jsou sezónní výkyvy minimální,“ řekla krajská mluvčí Petra Špornová. 
„Podařilo se nám přesvědčit Slezské vojvodství, abychom společně podali projekt do INTERREG V-A Česká republika – Polská republika, který bude řešit opatření k zlepšení kvality ovzduší na obou stranách hranice, výměnu informací o emisích a imisích, apod. Naším cílem je vybrat ta nejlepší opatření z každého regionu a aplikovat je společně po obou stranách hranice. Projekt bude podán letos v prvním čtvrtletí,“ uvedla mluvčí. 
Dodala, že dále kraj kromě kotlíkových dotací a investic do ekologické dopravy zahájil v roce 2003 vydávání integrovaných povolení. „Po třinácti letech jejich zpřísňování na úroveň nejlepších dostupných technik došlo k výraznému snížení emisí prašných částic o více než 50 procent u průmyslových zdrojů v kraji,“ upřesnila Špornová. 

20050111 - Nova - hut - Ostrava

Další články:

© 2016 Kotlíkové dotace | Použití webu a OOÚ

Developed by: Forclick

zavřít

Kontaktujte nás

Kotlíkový expert Vám vyřídí vše od A do Z. S dotacemi se člověk setká jednou za život a většinou řeší, aby kvůli jejich neznalosti nepřišel o 120 tisíc korun třeba jen proto, že zapomene vyplnit jeden papír. Zároveň má snahu řešit služby „ v balíčku“a ne shánět instalaci, servis, revizi nebo nákup paliva u čtyř různých firem. Proto jsme tu my a naše koalice komplexních služeb. Vyplňte nezávaznou poptávku, ozveme se Vám a pomůžeme.